Debrecen belvárosa
2005.04.27. 11:31
A nemrég megújult belváros a debreceniek kedvelt találkahelye. Patinás terein, utcáin kora reggeltől késő éjszakáig megannyi cukrászda, étterem, söröző és kávéház terasza hívogatja az arra járókat. A mediterrán hangulatot árasztó, szökőkutakkal és csobogókkal tagolt belvárosban a nyári hétvégeken a Cívis Korzó programjait élvezhetjük.
NAGYÁLLOMÁS
Ha vasúton érkezik a látogató Debrecenbe, a Nagyállomás fogadja. Debrecen vasúti fővonalának hosszú története van. 1837-ben bizonyos Szitányi Móric, Debrecen polgára engedélyt kér vasúti részvénytársaság alapítására. Elképzelései szerint a vagonokat ló vontatta volna. Ebből azonban semmi nem lett. A Pest–Debrecen vasút bizonyosan a merész ötletek körét gazdagította a reformkorban, ha még Deák Ferenc, a nagy magyar államférfi is kételkedett megvalósításában. „Én azt hiszem – mondta 1839-ben –, hogy a Debrecen–Pest közötti vonalra nézve alig van valaki a rendek között, aki velem együtt álomnak ne tartaná, hogy itt valaha létezhessen.” Pedig akkor már megtört a jég: egy bécsi bankár megszerezte a Pest és Vác közötti vasútvonal építési jogát. Az első magyar vonat 1846-ban meg is tette a 36 kilométeres útját. A második vasúti vállalkozás azonban Debrecen felé vezetett, 1847-ben megindult a forgalom Pest és Szolnok között. A vonalnak történelmi jelentősége van. 1849 januárjában, amikor a kormánynak s Pest lakóinak menekülniük kellett, s csak kelet felé, Debrecennek vehették útjukat, Szolnokig már vasúton jutottak el.
1857-ben megépült a vonal és az „indóház”. 1858-ben megnyílt a Debrecen–Nyíregyháza szakasz, egy év múlva a Debrecen–Miskolc vonal, s a szárnyvonalak kiépültével a város vasúti csomóponttá vált a századfordulón. Az indóházat lebontották, s 1900-ban impozáns épületet emeltek a helyébe. Az 1944-es amerikai szőnyegbombázás jóvátehetetlen károkat okozott benne. 1961-ben új állomásépületet építettek Kelemen László tervei alapján. Központi csarnoka két falát Domanovszky Endre freskói díszítik.
PIAC UTCA
A város főutcája a debreceni kereskedelem virágkorában az ezerféle árut kínáló késő középkori vásárok idején lett Piac utcává. Építészeti arculata csak a 19. század elején, a klasszicizmus hatására kezdett formálódni, s a 20. század elején alakult ki véglegesen a szecesszió és az eklektika stílusában.
|